Peretii angulari imbracati cu granit alb si o curte de sticla, in care apar serie de motive islamice sunt distinctive pentru muzeul Aga Khan, realizat de arhitectul japonez Fumihiko Maki in Toronto, Canada, si deschis in luna septembrie a acestui an, 2014. O constructie care ramane un raspuns la intrebarea: cum devine granitul alb mai valoros decat marmura?
Despre cladirea realizata sunt indrumarea arhitectului Fumihiko Maki au scris cele mai mari publicatii de arhitectura, pentru ca proiectul arhitectului japonez a castigat inca de acum un an sufragiile juriului in cadrul concursului de proiecte realizat de fundatia Aga Khan si in cadrul caruia au existat 20 de participanti. Maki, care mai lucrase anterior si la sediul canadian al fundatiei Aga Khan in Ottawa, a primit sarcina de a bun sfarsit proiectul inaintat.
Dupa mai putin de un an de lucrari, constructia a fost finalizata. Cladirea si gradina imbracate in granit alb uimesc deja publicul, atras de constructia contemporana in egala masura ca de traditia pe care o adaposteste.
Noul muzeu a fost proiectat de arhitectul japonez Fumihiko Maki ca o cladire simbolica, de arta si in acelasi timp utilitara, ea fiind un spatiu expozitonal permanent pentru o colectie de arta si obiecte ce reflecta istoria civilizatiilor musulmane din ultimii 1000 de ani. Elementul distinctiv il reprezinta placile de granit brazilian care acopera fatada, dandu-i o textura luminoasa si delicata care ar putea fi confundata cu cea data de marmura.
Maki a imaginatcladireacaocompozitie geometrica pentru o serie desuprafete albe, care se indoaie ca niste coli de harrie pliata in jurul unei curti scaldate in lumina soarelui. Peretii exteriori placati cu granit alb de Brazilia sunt inclinati, pentru ca au fost special conceputi sa capteze permanent lumina soarelui, in functie de miscarea lui pe bolta. Astfel, se sporeste luminozitatea materialului, dar in cealasi timp se creeaza pe granitul imaculat si niste jocuri de lumini si umbre, care pun in valoare suprafetele de piatra naturala.
Un acoperis care se termina cu motive ce par facute din hartie de origami are un efect optic remarcabil. Printre altele, se creeaza astfel falsa impresie ca peretii sunt mult mai grosi decat in realitate. Sub acoperis, sistemul de incalzire special conceput a fost creat pentru a usura presiunea zapezilor din timpul iernii. Zapada se topeste pe masura ce cade, iar astfel nu se depune si structura este scutita de incarcari suplimentare.
In interior, pereti cu geamuri inconjoara toate cele patru laturi ale cladirii, iar ferestrele sunt gravate cu un model care face referire la motivele Mashrabiya ale arhitecturii islamice traditionale. Pe masura ce soarele se misca in jurul cladirii, ziua in crestere arunca imprimeuri de umbra in modelele Mashrabiya pe placarile de granit alb care apar si la interior, la intrare si in zonele de trecere.
Eleganta si contemporaneitatea caracterizeaza interiorul in care artefactele devin, prin contrast, mai valoroase. Albul granitului cu care sunt placate spatiile de primire de la interior aduce luminozitate spatiului interior in egala masura, completand senzatia lasata de zona exterioara. Planul de nivel al parterului a fost imparti in patru sectoare: galerii de expozitii, un auditorium de 350 de locuri, o zona de invatare cu sali de curs si o biblioteca multimedia.
Vedeti mai multe pe http://www.dezeen.com/2014/09/15/aga-khan-museum-toronto-fumihiko-maki/
Foto www.agakhanmuseum.org si www.wikipedia.org